Τεύχος 6 (51) - 2014

της σύνταξης

  • Καλοκαίρι

    Και το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό, το τελευταίο  σε μια σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων στη διάρκεια της κρίσης, στοχεύει στο να κάνει  όσο το  δυνατόν πιο «ελκυστική» τη δημόσια κτήση, στους μεγάλους επενδυτές, ξένους και ντόπιους.

    Προγραμματισμένη εκχώρηση χώρων, που είναι τόποι της ζωής μας!!

    Εκεί που ακουμπάει η στεριά τη θάλασσα, ο ανοιχτός ορίζοντας, το βαθύ μπλε του Αιγαίου, η εμπειρία της θάλασσας, τα καράβια για τα νησιά…

Άρθρα με κρίση

  • Αρκετά συχνά έχουμε ακούσει κριτική για πρακτικές που ακολουθούνται στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ) του τύπου: «μα αυτό που κάνει δεν είναι ΠΕ». Τέτοιου είδους εκφράσεις προφανώς υπονοούν ότι η ΠΕ είναι ενιαίο πεδίο πολύ συγκεκριμένο και αυστηρά οριοθετημένο ως προς τους στόχους, το περιεχόμενο και τις ακολουθούμενες πρακτικές, και επιπλέον κοινά αποδεκτό. Συμβαίνει όμως πράγματι κάτι τέτοιο;
  • Η καλλιέργεια ενεργών πολιτών αποτελεί βασική επιδίωξη της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία. Στην εργασία αυτή εξετάζεται η έννοια και το περιεχόμενο του ενεργού πολίτη ως κρίσιμη για την αντιμετώπιση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προβλημάτων. Συζητούνται ζητήματα σε σχέση με τα χαρακτηριστικά και τις διαστάσεις του ενεργού πολίτη καθώς επίσης, με τις διαδικασίες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία για την καλλιέργεια του. Τέλος, διαπιστώνονται βασικές προκλήσεις που τα σύγχρονο σχολείο καλείται να αντιμετωπίσει σε παιδαγωγικό και κοινωνικό επίπεδο προκειμένου να συμβάλει στην καλλιέργεια ενεργών πολιτών.

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο σχολείο

  • Μπορεί μία εκδήλωση παρουσίασης εργασιών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των μαθητών στο τέλος της χρονιάς, πέρα από την ικανοποίηση και χαρά των συμμετεχόντων, να δράσει εκπαιδευτικά και να επηρεάσει τους προσκεκλημένους ενήλικες; Μπορεί η Π.Ε. να υπερβεί τα όρια του σχολείου και να συνδεθεί με την κοινωνική πραγματικότητα που είναι και το ζητούμενο; Σε αυτό το άρθρο καταγράφουμε το χρονικό μίας εκπαιδευτικής δράσης Π.Ε., προϊόν συνεργασίας Πρωτοβάθμιας-Δευτεροβάθμιας, που έγινε προσπάθεια αυτής της σύνδεσης με την αφορμή του δημοψηφίσματος για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ στη Θεσσαλονίκη.
  • Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού πρόγραμματος «We can change the World! It Needs it!” οι Έφηβοι Εθελοντές (Volunteens) του Π.Π.Σ.Π.Θ. εστιάζοντας στους τρεις πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: Οικονομία – Περιβάλλον – Κοινωνία, τον Ιανουάριο 2014 ολοκλήρωσαν τη μελέτη της κλιματικής αλλαγής, και το πρόβλημα που θεωρήθηκε σημαντικότερο για την πόλη της Θεσσαλονίκης ήταν η ατμοσφαιρική ρύπανση. Αποφασίζουν να δράσουν και σχεδιάζουν, οργανώνουν, υλοποιούν δράσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών για την μετακίνηση στην πόλη έτσι ώστε να μειωθεί το μέγεθος του προβλήματος. Οι δράσεις κορυφώνονται τη βδομάδα Εθελοντισμού 2014 με τρίωρη δράση «Επιπτώσεις Κλιματικής Αλλαγής: ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ» την οποία οργανώνουν, και συντονίζουν οι Vοlunteens ενώ όλοι οι μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου συμμετέχουν ομαδοσυεργατικά σε αλληλεπιδραστικές εισηγήσεις και βιωματικά εργαστήρια στο χώρο του σχολείου. Η αξιολόγηση της δράσης αναδεικνύει μια πολλά υποσχόμενη πρόταση βιωματικής μάθησης εναλλακτικού τρόπου συνεργατικής μάθησης των εφήβων.
  • Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ασβεστοχωρίου υλοποίησε τη διετία 2012-14, πρόγραμμα Σχολικής Σύμπραξης Comenius με τίτλο "Landmarks and Monuments". Στόχος του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές την πολιτισμική κληρονομιά του τόπου τους και να εκτιμήσουν την ποικιλομορφία των ευρωπαϊκών πολιτισμών καθώς και την αξία της διαφορετικότητας. Επιπλέον, απέβλεπε στην καλλιέργεια της «υπευθυνότητας στην ιδιότητα του πολίτη» και στη δημιουργία πολιτών που θα συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τ.Π.Ε. και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Κ.Π.Ε. και κέντρα δια βίου μάθησης

  • Τα τελευταία χρόνια ένα θέμα που εμφανίζεται ολοένα και πιο συχνά στα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων είναι ο σχολικός κήπος. Το θέμα αυτό αναδύθηκε από τα ενδιαφέροντα των σχολικών ομάδων χωρίς να υπάρχει καμία κεντρική οδηγία ή σχετικό αφιερωματικό έτος και συναντάται τόσο σε σχολεία της περιφέρειας όσο και σε σχολεία των αστικών κέντρων. Η εξάπλωση των σχολικών κήπων συνέπεσε με την παράλληλη ανάπτυξη της αστικής καλλιέργειας με τη μορφή δημοτικών και συλλογικών λαχανόκηπων. Ως εκ τούτου το ενδιαφέρον, αλλά και οι ανάγκες για επιμόρφωση και ενημέρωση τόσο από τη μεριά των εκπαιδευτικών όσο και των απλών πολιτών είναι ιδιαίτερα αυξημένο.

Συνεντεύξεις - Συζητήσεις

Περιβάλλον και Κοινωνία

  • Μέσα στη βαθειά και πολύπλευρη κρίση, η αναζήτηση λύσεων γίνεται μια πρακτική ανάγκη. Μια τέτοια πρωτοβουλία αλληλέγγυας οικονομίας, αλληλοβοήθειας και αυτοοργάνωσης, αποτελεί η δημιουργία του Δικτύου Ανταλλαγής υπηρεσίων και προϊόντων «το ΚοιΝο» στην Καλαμαριά, τη Θεσσαλονίκη, και τον Εύοσμο. Με τη λειτουργία του θέτει σε αμφισβήτηση τη λογική του κέρδους και την κυριαρχία του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

Μ.Κ.Ο. και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Ενημέρωση

Ενημέρωση από το Δ.Σ. της ΠΕΕΚΠΕ

  • Μετά τη συνάντηση εργασίας που είχαν με τον Υφυπουργό Παιδείας τα μέλη του Δ.Σ. της Ένωσής μας στις 31-03-2014, κατέθεσαν στον Υφυπουργό επιστολή στις 2-05-2014 με τις προτάσεις της Ένωσης, με σκοπό την ανάπτυξη, ποιοτική αναβάθμιση και πληρέστερη στήριξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
  • Οι εκλογές για την ανάδειξη του νέου ΔΣ της ΠΕΕΚΠΕ έγιναν την Κυριακή 29/6/2014 στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ Ν. Κίου. Η εκλογοαπολογιστική συνέλευση που έγινε την ίδια ημέρα, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι των διοικουσών επιτροπών των παραρτημάτων και μέλη από τα Παραρτήματα, έγινε σε ενωτικό κλίμα και κατατέθηκαν προτάσεις που εκτιμάται ότι θα συμβάλλουν στη θετική πορεία της ένωσης την επόμενη διετία.

  • Το Σάββατο 12 Ιουλίου 2014 και ώρα 12.30 μ.μ. στην Αθήνα στο Ξενοδοχείο «Τιτάνια», ύστερα από πρόσκληση της συμβούλου που πλειοψήφησε Διονυσίας (Σίσης) Πλακονούρη, συνήλθαν σε συνεδρίαση τα μέλη του Δ.Σ. της Ένωσης, που εξελέγησαν από την Ι΄ Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση (29/6/2014), με θέμα: «Συγκρότηση σε Σώμα του νέου Διοικητικού Συμβουλίου της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.».

Ενημέρωση από τα Παραρτήματα

Βιβλιοπαρουσίαση