Line_of_bees.gif - (9K)

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΠΑΡΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΑ ΈΝΤΟΜΑ’

 

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά

-Να ανασύρουν προϋπάρχουσες γνώσεις τους για τα έντομα.

-Να παρατηρήσουν διάφορα έντομα και να προβληματιστούν για τις ομοιότητες – διαφορές τους.

-Να κατανοήσουν το πλήθος και την ποικιλομορφία των εντόμων.

 

Χρόνος: 1 διδακτική ώρα

 

Διδακτικό υλικό: φωτογραφίες με έντομα

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα, 2 ομάδες

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

      Παρουσιάζεται στα παιδιά φωτογραφικό υλικό για τα έντομα. Παρατηρούν τις φωτογραφίες των εντόμων και τις σχολιάζουν. Οι ερωτήσεις που θέτει η νηπιαγωγός είναι οι εξής:

·        Τι βλέπετε; Γνωρίζετε τα ονόματα αυτών των εντόμων;

·        Ποια έντομα νομίζετε ότι μοιάζουν;

·        Ποια έντομα νομίζετε ότι διαφέρουν;

·        Σε πόσα μέρη είναι χωρισμένο το σώμα ενός εντόμου;

·        Ποια έντομα έχουν φτερά;

·        Πόσα πόδια έχουν τα έντομα;

      Έπειτα, τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Αρχικά παίρνουν φωτογραφίες εντόμων και τις ξεχωρίζουν σε αυτές που έχουν έντομα που μοιάζουν και σε αυτές που έχουν έντομα που διαφέρουν. Στο τέλος ο εκπρόσωπος της ομάδας παρουσιάζει τι έχει κάνει η ομάδα του και με ποια κριτήρια έγινε ο διαχωρισμός. Έπειτα, οι ομάδες κάνουν παρόμοια με την παραπάνω δραστηριότητα μόνο που ο διαχωρισμός γίνεται για όσα έντομα  έχουν φτερά και για όσα δεν έχουν.

 

 

 

 

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΕΝΤΟΜΩΝ’

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά

- Να κατανοήσουν το διαχωρισμό των εννοιών θηλαστικά – έντομα.

- Να κατανοήσουν ότι τα έντομα είναι και αυτά ζώα.

- Να μπορούν να αναφέρουν τα βασικά εξωτερικά χαρακτηριστικά των εντόμων και των θηλαστικών, αλλά και να τα διαχωρίζουν.

- Να κατανοήσουν την ετυμολογία της λέξης έντομα.

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: βιβλίο γνώσεων για το μυρμήγκι, φωτογραφίες με έντομα και θηλαστικά, χαρτόνι του μέτρου

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα, δύο ομάδες ή περισσότερες ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.  

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ant.gif - (3K)

               Επιδεικνύεται στα παιδιά το βιβλίο ‘Το μυρμήγκι: ο ακούραστος εργάτης, εκδόσεις Πατάκη’. Τα παιδιά  περιγράφουν το σώμα του μυρμηγκιού.  Ρωτιούνται αν το μυρμήγκι  γεννά μυρμηγκάκια ή αυγά. Έτσι ορίζεται η έννοια των θηλαστικών, ως τα ζώα που γεννούν ζωάκια και όχι αυγά.

         Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και τους δίνονται διάφορες ισάριθμες φωτογραφίες θηλαστικών και εντόμων. Η μια ομάδα πρέπει να συγκεντρώσει τις φωτογραφίες με τα θηλαστικά και η άλλη τις φωτογραφίες με τα έντομα. Τους ζητιέται να  πουν, ο εκπρόσωπος κάθε ομάδας, αφού έχει προηγηθεί η επεξεργασία των εικόνων, ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των θηλαστικών και των εντόμων και γιατί το μυρμήγκι δεν είναι  θηλαστικό. Κάνουν με τη βοήθεια της νηπιαγωγού  έναν πίνακα όπου από τη μια τα παιδιά γράφουν με τη βοήθεια της  τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των θηλαστικών και από την άλλη τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των εντόμων. Επίσης, μένοντας στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εντόμων, δίνεται μια απλή  ετυμολογική εξήγηση  της λέξης έντομα (είναι ζωάκια που έχουν στο σώμα τους τομές, ‘μπαλάκια’ ενωμένα που το καθένα το έχει για διαφορετικό λόγο, π.χ. ένα για κεφάλι, ένα για σώμα κ.ο.κ.). Τέλος, τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και τους δίνεται από ένα χαρτόνι που είναι ζωγραφισμένο ένα μυρμήγκι και κομμένο σε κομματάκια, το οποίο πρέπει να το συναρμολογήσουν. Κερδίζει η ομάδα που θα το τελειώσει γρηγορότερα.  

 

 

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΒΙΟΤΟΠΟI  ΤΩΝ ΕΝΤΟΜΩΝ’

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά επισκέπτονται το δάσος και

-Να γνωρίσουν το φυσικό περιβάλλον όπου ζουν και μεγαλώνουν τα έντομα.

-Να παρατηρήσουν τα έντομα στο φυσικό τους περιβάλλον.

-Να συνειδητοποιήσουν ότι τα έντομα αποτελούν ένα μικρό κομμάτι ενός οικοσυστήματος, τα στοιχεία του οποίου βρίσκονται σε άμεση αλληλεξάρτηση μεταξύ τους.

-‘Να βιώσουν τη φύση’, να την αγαπήσουν και να θελήσουν να την προστατέψουν.

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικά υλικό: μεγεθυντικοί φακοί, μεγάλες μαύρες σακούλες και απόχες για να πιάσουν τα έντομα, δημοσιογραφικό κασετόφωνο, υλικά για τα διάφορα παιχνίδια

 

Παιδαγωγική διαχείριση: Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των τριών και των τεσσάρων ατόμων.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Τα παιδιά επισκέπτονται ένα δασάκι, όπου:

-παίζουν διάφορα παιχνίδια για τα έντομα

-‘κυνηγούν έντομα’ με μαύρες σακούλες και απόχες

-μαγνητοφωνούν  τους ήχους των εντόμων

-παρατηρούν τα έντομα με μεγεθυντικούς φακούς και ΄γράφουν’ - ζωγραφίζουν σε ομάδες τις παρατηρήσεις τους.  

 

 

Ant_plants.gif - (7K)ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘Η ΤΡΟΦΗ,  ΤΟ ΣΠΙΤΙ, Ο ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ  ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ’

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να μάθουν τι τρώνε τα μυρμήγκια.

-Να μάθουν πώς είναι οι φωλιές των μυρμηγκιών.

-Να μάθουν πού ζουν τα μυρμήγκια.

-Να μάθουν ποια εποχή μαζεύουν την τροφή τους και γιατί.

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: ποίημα για μυρμήγκι, βιντεοταινία για μυρμήγκι, υλικά για τη δραματοποίηση, πηλός

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

         Η νηπιαγωγός διαβάζει στα παιδιά το ποίημα το μυρμηγκάκι. Γίνεται η επεξεργασία του ποιήματος: Κάποιο παιδί λέει για το τι ακριβώς μας μιλάει το τελευταίο. Ύστερα, τα παιδιά μαθαίνουν, τραγουδούν και χορεύουν το τραγούδι: ‘Το μερμηγκάκι’. Έπειτα, δίνεται στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας που αναφέρεται στο μυρμήγκι. Ύστερα, γίνεται η προβολή της βιντεοταινίας ‘Δες πώς μεγαλώνουν τα ζώα του δάσους: Το μυρμήγκι, παραγωγή: Ερευνητές’. Ακολουθεί συζήτηση για το πού είδαν ότι ζουν τα μυρμήγκια, πώς ήταν οι φωλιές τους, πώς γεννιούνται και μεγαλώνουν τα μικρά τους . Ακολουθεί κατευθυνόμενη από τη νηπιαγωγό  δραματοποίηση. Τέλος, τα παιδιά φτιάχνουν μυρμήγκια και τις φωλιές τους με πηλό.  

Ant_chief.gif - (3K)     ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΜΥΡΜΗΓΚΙΩΝ’ Ant_in_hat.gif - (3K)

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να γνωρίσουν τα διαφορετικά είδη μυρμηγκιών και τους ρόλους τους.

 

Χρόνος: 1 διδακτική ώρα

 

Διδακτικό υλικό: εικόνες (μυρμήγκι, παιδάκι, μπάλα, πεταλούδα), χρώματα, χαρτόνι του μέτρου.

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα, δύο ομάδες

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

         Επιδεικνύονται στα παιδιά οι εξής  φωτογραφίες: ένα μυρμήγκι, ένα παιδάκι, μια μπάλα και μια πεταλούδα. Τους ζητιέται  να  περιγράψουν τι βλέπουν σε κάθε εικόνα: αντικείμενο, χρώματα, σχήμα, μέγεθος, διάθεση και αιτιολογία(π.χ. η πεταλούδα είναι χαρούμενη, ενώ το μυρμήγκι είναι λυπημένο και κλαίει). Ύστερα, η νηπιαγωγός παροτρύνει τα παιδιά να δημιουργήσουν μια δική τους ιστορία και να τη ζωγραφίσουν. Τέλος, τους διαβάζει το μέρος από το βιβλίο ‘Το μυρμήγκι: ο ακούραστος εργάτης, εκδόσεις Πατάκη’ που αναφέρεται στα διαφορετικά είδη και τους ρόλους των μυρμηγκιών. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και παρουσιάζουν με παντομίμα συμπεριφορές του είδους των μυρμηγκιών που τους άρεσε πιο πολύ ενώ οι συμμαθητές τους πρέπει να μαντέψουν τι ακριβώς παρουσιάζεται.

 

   

           ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΩΝ ΠΕΤΑΛΟΥΔΩΝ’

 

Διδακτικοί Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να γνωρίζουν τα βασικά διαφορετικά είδη των πεταλούδων και να μπορούν να δείχνουν πάνω στο χάρτη τα μέρη όπου αυτά αναπτύσσονται .

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: ιστορία για πεταλούδα, χάρτης, χαρτόνι, ψαλίδι, μαρκαδόροι

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

            Η νηπιαγωγός διαβάζει στα παιδιά μια ιστορία με την πεταλούδα και τη δραματοποιούν  Ύστερα, τα παιδιά παρατηρούν φωτογραφίες με πεταλούδες από διάφορα μέρη της γης και η νηπιαγωγός τα ενθαρρύνει να περιγράψουν τα χρώματα και τα σχήματά τους. Έπειτα, τα νήπια ωθούνται στο να εντοπίζουν στο χάρτη τα μέρη από τα οποία προέρχονται και να καρφιτσώνουν στο χάρτη τη φωτογραφία με την αντίστοιχη πεταλούδα.. Ύστερα, τα νήπια ταξινομούν τις φωτογραφίες με τις πεταλούδες που τους δώσαμε από τη μικρότερη στη μεγαλύτερη. Αργότερα, φτιάχνουν ένα κολλάζ με αυτές τις φωτογραφίες. Τέλος, δίνεται στα νήπια ένα φύλλο εργασίας για την πεταλούδα όπου καλούνται να ζωγραφίσουν μια πεταλούδα και ύστερα να κυκλώσουν τα γράμματα που φτιάχνουν τη λέξη πεταλούδα και να τη γράψουν και τα ίδια.  

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘Η ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΑΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  ΤΩΝ ΠΕΤΑΛΟΥΔΩΝ’ animation

 

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να μάθουν πού ζουν οι πεταλούδες.

-Να μάθουν τι και πώς τρώνε οι πεταλούδες

-Να μάθουν πώς πετούν οι πεταλούδες.

-Να μάθουν πώς αναπαράγονται οι πεταλούδες

 

Χρόνος: 3 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό:  βιβλίο γνώσεων για πεταλούδα, σωληνάρια με πεταλούδα, μεγεθυντικοί φακοί, χαρτόνια

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

            Η νηπιαγωγός ρωτά τα παιδιά τι τρώνε ο πεταλούδες. Έπειτα, τους δίνει μεγεθυντικούς φακούς και μια αληθινή πεταλούδα μες σ’ ένα βάζο για να την παρατηρήσουν και να την επιστρέψουν έπειτα στο φυσικό της περιβάλλον.  Γίνονται ερωτήσεις του τύπου: τι χρώματα έχει, πόσα πόδια, τι είναι αυτά που έχει στο κεφάλι της και σε τι άραγε να χρησιμεύουν κ.α.. Ύστερα, η νηπιαγωγός τους διαβάζει το βιβλίο γνώσεων ‘Η πεταλούδα, εκδόσεις Σαβάλλας’. Επίσης, τα παιδιά κάνουν ένα φύλλο εργασίας για την πεταλούδα. Έπειτα, τα παιδιά κατασκευάζουν πεταλούδες,  μαθαίνουν  τραγούδια για πεταλούδες και τα αποδίδουν με δικές τους ελεύθερες κινήσεις και παίζουν παιχνίδια για πεταλούδες.

            Τα παιδιά παρακολουθούν την βιντεοταινία ‘Δες πώς μεγαλώνουν: Τα μικρά και παράξενα: Η πεταλούδα: Παραγωγή: Ερευνητές’.  Έπειτα ρωτιούνται τι έμαθαν. Ύστερα, χωρίζονται σε δυο ομάδες: κάθε ομάδα συμφωνεί για το ποια εικόνα από το βίντεο θα παρουσιάσει και ύστερα την αποδίδει με παντομίμα, ενώ η άλλη ομάδα πρέπει  να μαντέψει ποιο ήταν το θέμα της παρουσίασης της. Τέλος, τα παιδιά κάνουν ένα φύλλο εργασίας για την πεταλούδα όπου τους ζητιέται  να ενώσουν τις τελίτσες για να δουν τι θα βγει(πεταλούδα).   

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘Ο ΚΥΚΛΟΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ  ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ’            

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να μάθουν τον κύκλο ζωής της πεταλούδας

-Να συνειδητοποιήσουν ότι η πεταλούδα αποτελεί μέρος της τροφικής αλυσίδας.

-Να εξασκήσουν τη μνήμη τους

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: βιβλίο γνώσεων για πεταλούδα, φωτογραφίες: κάμπιας, μικρότερων εντόμων, πουλιού, αράχνης, λουλουδιού, πεταλούδας, φυτού

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα, δύο ομάδες

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

            Τα παιδιά καλούνται να ανασύρουν από τη μνήμη τους τον κύκλο ζωής της πεταλούδας όπως την παρακολούθησαν στην βιντεοταινία της προηγούμενης δραστηριότητας. Ύστερα, η νηπιαγωγός τους διαβάζει περισσότερες πληροφορίες για αυτό το θέμα από το βιβλίο γνώσεων ‘Η πεταλούδα, κεφ. ‘Κύκλος ζωής’, εκδόσεις Σαβάλλας’, σελ. 30, κεφ. ‘Κάμπιες’, σελ. 12, κεφ. ‘Χρυσαλλίδα’, σελ. 14’. Έπειτα, τους δείχνει ένα φύλλο εργασίας όπου υπάρχουν εικόνες με τις αντίστοιχες φάσεις του κύκλου της ζωής της πεταλούδας και τα ωθεί να τις περιγράψουν ακολουθώντας τα αντίστοιχα βελάκια. Ύστερα, κάνουν μια χειροτεχνία, από το τεστ Άλκηστις 4. Αργότερα, τους δείχνει μια εικόνα από το βιβλίο ‘Η Πεταλούδα’ (σελ. 23) με ένα πουλί που τρώει κάμπιες, ζητά από τα παιδιά να την περιγράψουν και ακολουθεί συζήτηση για την τροφική αλυσίδα.. Έπειτα, τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες, όπου σε κάθε μια δίνει διαφορετικές φωτογραφίες και ζητά να τις βάλουν με τη σειρά ανάλογα με το ποιο τρώει ποιο. Συγκεκριμένα, στην μία ομάδα δίνει τις φωτογραφίες: μιας κάμπιας, μικρότερων εντόμων, ενός πουλιού, ενός φυτού (δηλαδή: πουλί → κάμπια → μικρότερα έντομα → φυτά) και στην άλλη μιας πεταλούδας, ενός λουλουδιού και μιας αράχνης (δηλαδή αράχνη→ πεταλούδα → νέκταρ από λουλούδια). Τέλος, η νηπιαγωγός μπορεί να επιλέξει εναλλακτικές διαθεματικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την πεταλούδα.

 

 

 

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΟΙ ΠΕΤΑΛΟΥΔΕΣ ΑΠΕΙΛΟΥΝΤΑΙ’

 

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να κατανοήσουν ότι ορισμένα είδη πεταλούδων κινδυνεύουν με εξαφάνιση και τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό.

-Να προβληματιστούν και να γνωρίσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευτούν οι πεταλούδες.

-Να κατανοήσουν πώς η προστασία των πεταλούδων μερικές φορές μπορεί να συνδεθεί και με την οικονομική ενίσχυση των φτωχών ανθρώπων.

-Να εξασκήσουν τη μνήμη τους

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: βιβλίο γνώσεων για πεταλούδα, Λεύκωμα με διάφορα είδη πεταλούδων από τη Ρόδο, πηλός, χρώματα, παραμάνες

 

Παιδαγωγική διαχείριση:  δύο ή περισσότερες ομάδες ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών.

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

            Επιδεικνύεται στα παιδιά μια εικόνα από το βιβλίο ‘Η Πεταλούδα, εκδόσεις Σαβάλλας, σελ. 28’ όπου παρουσιάζονται πεταλούδες καρφιτσωμένες σε προθήκες και την περιγράφουν. Προβληματίζονται, ρωτιούνται αν έχουν δει κάτι παρόμοιο και εκφράζουν απόψεις για το πώς μπορεί να βρέθηκαν οι πεταλούδες εκεί. Έπειτα η νηπιαγωγός συμπληρώνει τις απόψεις τους κάνοντας αναφορά στην καταστροφή του βιότοπου των πεταλούδων και στην τάση να εξοντώνονται και να καρφιτσώνονται για να γίνονται αντικείμενο πώλησης για τους τουρίστες. Τα παιδιά ρωτιούνται: Τι μπορεί να συμβεί αν εξακολουθήσουν οι άνθρωποι να σκοτώνουν τις πεταλούδες;

            Ύστερα, η νηπιαγωγός ρωτά τα παιδιά πώς νομίζουν ότι μπορούν να προστατευτούν οι πεταλούδες και τους διαβάζει το αντίστοιχο κεφάλαιο, στη σελ. 29 του βιβλίου ‘Η Πεταλούδα’. Έπειτα, παρουσιάζεται στα παιδιά Λεύκωμα με διάφορα είδη πεταλούδας από το νησί της Ρόδου. Γίνεται αναφορά στην κοιλάδα των Πεταλούδων της Ρόδου και στο γιατί και στο πώς η περιοχή αυτή προστατεύεται. Επίσης, αν είναι εφικτό, μπορεί να προγραμματιστεί επίσκεψη στο αντίστοιχο πεδίο, όπως και στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Δήμου Πεταλούδων της Ρόδου, όπου φιλοξενούνται πολλά σπάνια είδη πεταλούδας. Ανάλογο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης για μαθητές προσφέρεται και από το Κ.Π.Ε. Πεταλούδων Ρόδου. Έπειτα, τα παιδιά κατασκευάζουν πεταλούδες με πηλό, τις βάφουν και κολλούν από πίσω από μια παραμάνα για να τις κάνουν καρφίτσες, θέλοντας έτσι να περάσουν έναν εναλλακτικό και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο χρήσης των πεταλούδων για αισθητικούς αλλά και για οικονομικούς σκοπούς.

   

 

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ  ΤΗΣ  ΜΕΛΙΣΣΑΣ’   Bee_in_flower.gif - (5K)

 

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να γνωρίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μέλισσας

-Να αναπτύξουν την παρατηρητικότητά τους

-Να εξασκηθούν ακουστικά έτσι ώστε να μπορούν να ξεχωρίζουν κάποια έντομα από τον ήχο που κάνουν.

-Να εξοικειωθούν με τον υπολογιστή ως εργαλείο αναζήτησης πληροφοριών.

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: βιβλίο γνώσεων για μέλισσα, εικόνα με μέλισσα που ρουφά το νέκταρ, υλικά για δραματοποίηση

 

Παιδαγωγική διαχείριση:  δύο ή περισσότερες ομάδες ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

    Επιδεικνύεται  στα παιδιά μια εικόνα με μια μέλισσα που ρουφά νέκταρ από ένα λουλούδι. Ζητιέται από τα παιδιά να αναγνωρίσουν το παρόν έντομο και να το περιγράψουν πώς είναι εξωτερικά, αλλά και την κίνηση που κάνει στην εικόνα. Έπειτα, βρίσκουν και άλλες εικόνες με μέλισσες στο internet.  Ρωτιούνται  επίσης να  πουν για τον ήχο της μέλισσας και ό,τι άλλο ξέρουν για τη μέλισσα.  Ακούν ύστερα ήχους διαφόρων εντόμων, ενώ τους δίνονται και οι αντίστοιχες εικόνες τους και κάθε φορά που ακούν έναν ήχο από ένα έντομο θα πρέπει να  σηκώνουν ψηλά την εικόνα του. Έπειτα, τους επιδεικνύονται και άλλες τέσσερις  μέλισσες, στις τρεις από τις οποίες λείπει κάτι από ένα σημείο του σώματός τους, εκτός από μία όπου είναι ολόκληρη, και τους ζητιέται να τις παρατηρήσουν και να εντοπίσουν τις ελλείψεις. Ύστερα, η νηπιαγωγός  διαβάζει το βιβλίο ‘Η μέλισσα, η φίλη των λουλουδιών, εκδόσεις Πατάκη’ όπου δίνονται αρκετές πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά της μέλισσας. Έπειτα, τα παιδιά χωρίζονται σε δυο ομάδες, διαλέγουν  από κάτι που τους άρεσε περισσότερο από το βιβλίο και το αποδίδουν με δραματοποίηση. Τέλος, δίνεται στα παιδιά ένα φύλλο εργασίας όπου καλούνται να δείξουν με μια γραμμή ποιο δρόμο πρέπει να ακολουθήσει η μελισσούλα προκειμένου να φτάσει στα λουλούδια.

 

 

 

 

 

  Bee_hive.gif - (10K)     ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘Η ΖΩΗ ΤΩΝ  ΜΕΛΙΣΣΩΝ’

 

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να μάθουν για το πού και το πώς ζουν οι μέλισσες.

-Να μάθουν για την εργασία των μελισσών.

-Να μάθουν για το ‘χορό των μελισσών’ και ποιον σκοπό εξυπηρετεί.

-Να γνωρίσουν τα προϊόντα της μέλισσας και τις χρήσεις τους.

-Να κατανοήσουν ότι το μέλι που παρασκευάζουν τα εργοστάσια δεν είναι τόσο αγνό όσο το μέλι που μπορεί να μαζεύει  ένας ιδιώτης από τα μελίσσια του.

-Να μάθουν για τη φύση και τις δυσκολίες του επαγγέλματος του μελισσοκόμου.

 

Χρόνος: 4 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: ενημερωτικό φυλλάδιο για μέλισσα, βιβλίο γνώσεων για τη μέλισσα, υλικά για τη δραματοποίηση, χαρτόνι, μαρκαδόροι

 

Παιδαγωγική διαχείριση:   η τάξη ως ομάδα, δύο ή περισσότερες ομάδες ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

    Συζήτηση για τη ζωή των μελισσών (κυψέλη, κοινωνία των μελισσών) και το επάγγελμα του μελισσοκόμου, αφού τους διαβάζει η νηπιαγωγός ένα σύντομο φυλλάδιο για τη μέλισσα και άλλες σχετικές πληροφορίες από το βιβλίο ‘Η μέλισσα, η φίλη των λουλουδιών, εκδόσεις Πατάκη’. Έπειτα, η νηπιαγωγός λέει διάφορες προτάσεις που αναφέρονται στα όσα διάβασε και τα παιδιά πρέπει να απαντήσουν με ένα ΝΑΙ ή ένα ΌΧΙ . Οι προτάσεις αυτές είναι οι εξής:

 

-Κάθε κυψέλη έχει πολλές βασίλισσες

-Οι εργάτριες είναι κάποια από τα μικρά που γεννούν οι βασίλισσες/

-Η βασίλισσα διαλέγει τον πιο όμορφο κηφήνα.

-Η βασίλισσα διαλέγει τον πιο δυνατό κηφήνα.

-Την κυψέλη την φτιάχνουν άνθρωποι.

-Οι εργάτριες μόνο προσέχουν τα αβγά της βασίλισσας.

-Η βασίλισσα είναι η πιο μεγάλη μέλισσα μες στην κυψέλη.

-Οι μέλισσες δεν τσακώνονται μεταξύ τους.

-Κάθε μέλισσα μπαίνει ελεύθερα σε όποια κυψέλη θέλει.    

Έπειτα, η νηπιαγωγός αναφέρεται πιο συγκεκριμένα στο χορό των μελισσών, ακολουθεί συζήτηση και τα παιδιά χορεύουν με τη σειρά τους σαν να ήταν μέλισσες. Ύστερα, κατασκευάζουν μέλισσες και παίζουν παιχνίδια για μέλισσες.

            Με αφορμή το προηγούμενο φυλλάδιο γίνεται αναφορά στο επάγγελμα του μελισσοκόμου. Ακολουθεί δραματοποίηση με ένα παιδί-μελισσοκόμο και τα υπόλοιπα - μελισσούλες που θυμώνουν γιατί τις ενόχλησε και αρχίζουν να τον κυνηγούν στην αυλή. Γλιτώνει μόνο όταν τους ρίχνει καπνό, οι μελισσούλες ζαλίζονται και σιγά-σιγά πέφτουν κάτω. Τότε, ο μελισσοκόμος πάει στην κυψέλη και παίρνει το μέλι.

  Ρωτιούνται  επίσης τα παιδιά πού χρησιμοποιούμε το μέλι, αν μας κάνει καλό ή όχι, γίνεται συζήτηση για τη θρεπτική του αξία. Γίνεται επίσης αναφορά στο διαχωρισμό ανάμεσα στο μέλι που μαζεύουν και φτιάχνουν οι άνθρωποι όταν έχουν μελίσσια στους αγρούς τους και το μέλι που παρασκευάζεται στα εργοστάσια όπου προστίθενται διάφορα χημικά για τη συντήρησή του. Η νηπιαγωγός για να κατανοήσουν το προηγούμενο τους δείχνει ένα βάζο με μέλι που παρασκευάστηκε σε εργοστάσιο και τα παροτρύνει να εντοπίσουν τα διάφορα αυτά πρόσθετα συστατικά. Έπειτα, τα παιδιά ωθούνται στο να επινοήσουν φανταστικά φαγητά με τη μορφή σύνθετων λέξεων με πρώτο συνθετικό το μέλι, π.χ. μελόπιτα, μελοφακή, μελογεμιστά κ.α. Γίνεται μια συζήτηση και για την εφαρμογή του κεριού που φτιάχνουν οι μέλισσες σε διάφορα προϊόντα καθημερινής και όχι μόνο χρήσης. Τέλος, ενημερώνονται ότι την επόμενη φορά θα επισκεφτεί το νηπιαγωγείο μας ένας μελισσοκόμος, και αφού χωρίζονται σε δύο ομάδες, η νηπιαγωγός καταγράφει τις ερωτήσεις που θα του απευθύνει η κάθε ομάδα.

            Bees_around_honey.gif - (3K) Επίσκεψη μελισσοκόμου:  Όταν φεύγει  ο μελισσοκόμος,  τα παιδιά ρωτιούνται σε ποιο αρέσει το μέλι και σε ποιο όχι. Φτιάχνουν με τη βοήθεια της νηπιαγωγού  έναν πίνακα διπλής εισόδου με δύο στήλες όπου στην κορυφή της καθεμιάς θα υπάρχουν οι ετικέτες ΝΑΙ και  ΌΧΙ, αριστερά των στηλών τα ονόματα τω παιδιών και στο τέλος κάθε στήλης ο αριθμός των ονομάτων. Η νηπιαγωγός θα έχει βάλει πριν τη δραστηριότητα δύο ερευνητές – παιδιά που το καθένα θα ζητά από κάθε παιδί να γράψει το όνομά του και να γράψει δίπλα ένα σημαδάκι που να δηλώνει ναι ή όχι. Πριν γίνει ο πίνακας, παρουσιάζονται τα αποτελέσματα από τα δύο αυτά παιδιά στα υπόλοιπα και συγκρίνονται.

   

 

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘Η ΠΑΣΧΑΛΙΤΣΑ ΩΣ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΤΡΟΦΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ – ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ’

 

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:                                                                                                                Ladybug_7.gif - (8K)

-Να γνωρίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πασχαλίτσας.

-Να κατανοήσουν το έντομο πασχαλίτσα ως μέρος της τροφικής αλυσίδας.

-Να κατανοήσουν την ωφελιμότητα της πασχαλίτσας για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

- Να συνειδητοποιήσουν ότι η πασχαλίτσα αποτελεί μέρος της τροφικής αλυσίδας.

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: εικόνα με πασχαλίτσα, βιντεοκασέτα για πασχαλίτσα, βιβλίο γνώσεων για πασχαλίτσα

 

Παιδαγωγική διαχείριση:   η τάξη ως ομάδα, δύο ή περισσότερες ομάδες ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

            Αρχικά παρουσιάζεται στα παιδιά μια εικόνα με μια πασχαλίτσα και ρωτιούνται αν την αναγνωρίζουν και την περιγράφουν. Έπειτα,  τα παιδιά παρακολουθούν την βιντεοταινία ‘Δες πώς μεγαλώνουν: Τα μικρά και παράξενα: Η λαμπρίτσα, Παραγωγή: Ερευνητές’ και εστιάζουν στα μικρότερα έντομα με τα οποία αυτή τρέφεται και γίνεται δραματοποίηση. Ύστερα, τους δίνεται ένα φύλλο εργασίας για την πασχαλίτσα όπου καλούνται να ολοκληρώσουν τη μισή πασχαλίτσα που υπάρχει, σχεδιάζοντας την άλλη μισή, προσπαθώντας να την κάνουν να μοιάζει όσο πιο πολύ γίνεται με τη δοθείσα.  Τέλος, κατασκευάζουν μια πασχαλίτσα.

 

 

 

 

Dizzy_catepillar.gif - (4K)  ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Η ΖΩΗ ΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΔΑΡΟΥΣΑΣ’

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να γνωρίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της σαρανταποδαρούσας.

-Να γνωρίσουν τι τρώει και πού ζει η σαρανταποδαρούσα.

-Να γνωρίσουν πώς αναπαράγεται η σαρανταποδαρούσα.

 

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: εικόνα με σαρανταποδαρούσα, κάρτα με τον αριθμό 40

 

Παιδαγωγική διαχείριση:   η τάξη ως ομάδα

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

 

‘ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΔΑΡΟΥΣΑΣ’

            Παρουσιάζεται στα παιδιά μια εικόνα με μια σαρανταποδαρούσα και τους ζητιέται να πουν αν την αναγνωρίζουν, τι χρώμα έχει, αν είναι μακριά ή κοντή, αν έχει πολλά ή λίγα πόδια. Ύστερα, τους παρουσιάζεται ο αριθμός 40.  Ρωτιούνται αν αναγνωρίζουν κάποιον από τους αριθμούς που έχει μέσα το 40. Τότε, η νηπιαγωγός τους διαβάζει το ποίημα του Ροντάρι –Ο θρίαμβος του μηδέν- και ακολουθεί δραματοποίηση, όπου κάθε παιδί έχει καρφιτσωμένο στην μπλούζα του έναν αριθμό.

 

 

 

‘Η ΖΩΗ ΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΑΠΟΔΑΡΟΥΣΑΣ’

             Στη συνέχεια, η νηπιαγωγός προβληματίζει τα παιδιά με διάφορες ερωτήσεις για την τροφή της σαρανταποδαρούσας και ψάχνουν μαζί στο διαδίκτυο περισσότερες πληροφορίες για αυτή. Έπειτα, τα παιδιά παίζουν ένα παιχνίδι για τη σαρανταποδαρούσα. Τέλος, κατασκευάζουν σαρανταποδαρούσες.     

 

 

 

                                                                                                                   

               

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΑΛΛΩΝ ΕΝΤΟΜΩΝ’

 

Διδακτικοί  Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να γνωρίσουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά άλλων εντόμων.

-Να παρατηρήσουν πώς μεγαλώνει μια ακρίδα.

-Να γνωρίσουν παράξενα είδη εντόμων.

 

grasshopper.gif - (13K)

Χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: εικόνες με τα έντομα που αναφέρονται παρακάτω, πληροφορίες για τα αντίστοιχα έντομα από το διαδίκτυο, κόλλες Α4, χρώματα

 

Παιδαγωγική διαχείριση: η τάξη ως ομάδα

 

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

v     Κατσαρίδα-ακρίδα-αράχνη-κουνούπι-σκορπιός-μύγα-ψαλίδα

v      

  Παρουσιάζονται στα παιδιά εικόνες με τα παραπάνω έντομα και τους ζητιέται να τα αναγνωρίσουν και να τα περιγράψουν. Αναφέρουν κάποια βιώματά τους και στη συνέχεια η νηπιαγωγός τους διαβάζει ένα βιβλίο με περισσότερες πληροφορίες για το καθένα από αυτά. Μπορούν επίσης εναλλακτικά να παρατηρήσουν ακρίδες. Ύστερα, τα παιδιά ζωγραφίζουν το έντομο που τους άρεσε πιο πολύ. Ακόμη, η νηπιαγωγός παρουσιάζει στα νήπια μέσω του internet σχετικές ιστοσελίδες με γνωστά ή μη έντομα που όμως η συμπεριφορά τους διαφοροποιείται από τη συνήθη. Έπειτα, τους δίνει ένα φύλλο εργασίας για την αράχνη, όπου καλούνται να φτιάξουν τον ιστό της και παίζουν το παιχνίδι ‘Ο ιστός της αράχνης’. Τέλος, μαθαίνουν ένα τραγούδι για το κουνούπι.

 

   

 

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ ΤΑ ΑΠΟΛΙΘΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΝΤΟΜΩΝ’

 

v     Επίσκεψη σε Μουσείο Φυσικής Ιστορίας

 

Στόχοι Επίσκεψης: Τα παιδιά:

-να γνωρίσουν την εξέλιξη των εντόμων μες το χρόνο, μέσα από την παρατήρηση απολιθωμάτων των εντόμων,

-να κάνουν συγκρίσεις των απολιθωμάτων των εντόμων με τη σημερινή μορφή των εντόμων και να βρουν ομοιότητες και διαφορές,

-να εκφραστούν γλωσσικά αλλά και να προβούν σε κατηγοριοποιήσεις και δημιουργία

 

Χρόνος: μια διδακτική μέρα

 

Διδακτικά υλικό: φωτογραφική μηχανή

 

Παιδαγωγική διαχείριση: Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των τριών και των τεσσάρων ατόμων.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Τα παιδιά:

-Παρατηρούν τα απολιθώματα των εντόμων με διάφορα όργανα και τα φωτογραφίζουν.

-κατασκευάζουν πίνακες απλής και διπλής εισόδου με τις ομοιότητες και τις διαφορές των απολιθωμάτων των εντόμων και των εντόμων σήμερα όπως τα έχουν μελετήσει.

 

 

 

ΤΙΤΛΟΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: ‘ ΕΝΤΟΜΟΚΤΟΝΑ’

 

Διδακτικός Στόχοι: Τα παιδιά:

-Να γνωρίσουν εναλλακτικές εφαρμογές αντιμετώπισης των προβλημάτων που δημιουργούν τα έντομα στους ανθρώπους και στις καλλιέργειες.

-Να συνειδητοποιήσουν το πώς τα εντομοκτόνα ανατρέπουν την ισορροπία της τροφικής αλυσίδας και τα αποτελέσματα αυτής της ανατροπής.

-Να συνειδητοποιήσουν την επίδραση των εντομοκτόνων στη φύση.

-Να κατανοήσουν ότι ο υπολογιστής μπορεί να είναι ένα ηλεκτρονικό περιβάλλον μάθησης.

 

Χρόνος: 3 διδακτικές ώρες

 

Διδακτικό υλικό: εικόνες με τα έντομα που αναφέρονται παρακάτω, βιβλίο με πληροφορίες για τα αντίστοιχα έντομα, κόλλες Α4, χρώματα, χαρτόνι του μέτρου

 

Παιδαγωγική διαχείριση:   η τάξη ως ομάδα

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

            Τα νήπια ρωτιούνται τι κάνει η μαμά τους στο σπίτι όταν θέλει να διώξει κάποια έντομα. Γίνεται συζήτηση για τα εντομοκτόνα και για το πώς αυτά κάνουν κακό στα έντομα, στον άνθρωπο και στο περιβάλλον. Έπειτα, τα παιδιά εξασκούνται στο να αναγνωρίζουν περαιτέρω σύμβολα που υπάρχουν σε όλα τα εντομοκτόνα, αλλά και όχι μόνο, και τα οποία αποδεικνύουν τις διαπιστώσεις από την προαναφερθείσα συζήτηση.

            Με αφορμή την αναφορά στις τροφικές αλυσίδες που είχαν φτιάξει τα παιδιά με τις φωτογραφίες που τους δόθηκαν στη δραστηριότητα ‘Ο Κύκλος ζωής της Πεταλούδας’, η νηπιαγωγός τα ρωτά τα εξής:

-Στην αλυσίδα: άνθρωπος → πουλί → κάμπια → μικρότερα έντομα τι θα συμβεί αν ψεκαστούν η κάμπια ή τα μικρότερα έντομα με εντομοκτόνα;

- Στην αλυσίδα: αράχνη→ κάμπια → φύλλα τι θα συμβεί αν ψεκαστούν τα φύλλα με εντομοκτόνα;

            Η νηπιαγωγός  επίσης παρουσιάζει στα παιδιά μέσω σχετικών ιστοσελίδων εναλλακτικούς τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων που δημιουργούν τα έντομα και γίνεται συζήτηση. Επιπλέον, τα παιδιά ‘παίζουν’ στον υπολογιστή ένα παιχνίδι και εκτυπώνουν  και ζωγραφίζουν  χειροτεχνίες για τα έντομα που έχουν βρει  στο internet (τελευταία επίσκεψη 10-6-2006). Τέλος, παρουσιάζονται στα παιδιά σχετικές ιστοσελίδες με τα έντομα του μέλλοντος (έντομα και επιστήμη) (τελευταία επίσκεψη 10-6-2006), ενώ τους ζητείται έπειτα να εκφράσουν τις δικές τους απόψεις για το τι πιστεύουν ότι θα μπορούσαν να καταφέρουν ακόμα τα έντομα.

 

 Caterpillar_passes_4.gif - (15K)Caterpillar_passes_4.gif - (15K)Caterpillar_passes_4.gif - (15K)Caterpillar_passes_4.gif - (15K)Caterpillar_passes_4.gif - (15K)Caterpillar_passes_4.gif - (15K)Caterpillar_passes_4.gif - (15K)