Αξίες - Στάσεις
Η παράγραφος αυτή, είναι αφιερωμένη στη διδασκαλία ορισμένων Αξιών που θεωρούμε ότι στηρίζουν την έννοια της Αειφορίας. Οι αξίες που επιλέξαμε είναι βεβαίως ενδεικτικές και πιθανότατα όχι οι σημαντικότερες, καθώς δεν περιλαμβάνονται σ' αυτές η υπευθυνότητα, η αυτογνωσία και η αυτοεκτίμηση, ωστόσο θεωρούμε πως έχουν τη μεγαλύτερη σχέση με το ζήτημα της Πείνας, που μας απασχολεί.
Στην εισαγωγική αυτή σελίδα υπάρχει η επεξήγηση των βασικών όρων, συνοπτική αναφορά των σταδίων μέσα από τα οποία περνά η εσωτερίκευση των αξιών και φυσικά η μέθοδος που προτείνουμε για την εργασία με αξίες στην τάξη. Από τις επιλογές στα αριστερά, ο χρήστης μπορεί να οδηγηθεί στη σελίδα με την αντίστοιχη αξία, να διαβάσει λίγα στοιχεία γι' αυτή, αλλά και τον μύθο που έχει επιλεγεί για να την αντιπροσωπεύσει. Επιλέξαμε την μέθοδο της αφήγησης, γιατί θεωρούμε ότι η γνώση που αποθηκεύουμε στο μυαλό μας και δημιουργεί σιγά σιγά την κοσμοθεωρία μας, εγκαθίσταται κυρίως με τη μορφή ιστοριών [4]. Ωστόσο, ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει υπόψη του ότι η επιλογή του σωστού μύθου αποτελεί μόλις το 50% της εργασίας με την κάθε αξία. Το υπόλοιπο 50% συμπληρώνεται από τα:
- να γίνει το κείμενο σαφές (με επεξήγηση, θεατρική αναπαράσταση, κ.ο.κ)
- να συνδεθεί με την καθημερινότητα (συμβουλές)
- να διατηρηθεί στη μνήμη των παιδιών (υπενθύμιση με διάφορες αφορμές)
- να γίνει μέρος ενός δικτύου ιστοριών που συνδέονται μεταξύ τους
Τι είναι οι Στάσεις και οι Αξίες
Με τον όρο "στάσεις" εννοούμε σχετικά παγιωμένους τρόπους αντίδρασης σε συγκεκριμένες συναισθηματικές καταστάσεις. Όταν οι στάσεις αντιμετωπίζονται όχι ως προσωπικές προτιμήσεις αλλά ως υπεύθυνες επιλογές που είναι συνεπείς, εναρμονισμένες με ευρύτερες ευγενείς πεποιθήσεις, τότε ονομάζονται "αξίες" [1]. Με βάση αυτές και σε συνδυασμό περισσότερο με τα συναισθήματα και λιγότερο με τις γνώσεις, οι μαθητές αναπτύσσουν την προσωπικότητά τους, ώστε να μπορούν να ενταχθούν ομαλά και να λειτουργήσουν αποδοτικά μέσα στο κοινωνικό σύνολο. Η διδασκαλία των αξιών και των στάσεων, παίζει λοιπόν πρωταρχικό ρόλο στην εκπαίδευση, παρότι δεν εντάσσεται επίσημα στο αναλυτικό πρόγραμμα.
Σχετικά με το θέμα μας, η κατανόηση, αποδοχή και υιοθέτηση των κατάλληλων στάσεων και αξιών από τους μαθητές -αλλά και τους ενηλίκους- θεωρούμε ότι μπορεί να βοηθήσει σε μια σωστότερη τοποθέτηση απέναντι στα περιβαλλοντικά ζητήματα του πλανήτη, αλλά και ειδικότερα, σε ενεργητικότερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος της Πείνας.
Οι αξίες δεν είναι απλό να εσωτερικευθούν όπως οι γνωστικές πληροφορίες. Χρειάζεται προσπάθεια σε βάθος χρόνου, υπομονή και επιμονή, μέχρι οι μαθητές να ενστερνιστούν μια αξία και να την κάνουν τμήμα της βιοθεωρίας τους. Τα στάδια - φάσεις από τα οποία περνά κανείς στον δρόμο προς την υιοθέτηση μιας αξίας, μπορεί να εντοπιστούν μέσα από την προσαρμογή της ταξινομίας των διδακτικών στόχων του συναισθηματικού τομέα κατά Krathwohl, ως εξής:
1. Πρόσληψη της αξίας, όπου το υποκείμενο προσέχει κάτι που υποπίπτει στην αντίληψή του.
2. Ανταπόκριση στην αξία, όπου το υποκείμενο συμμορφώνεται σε κάτι με δική του θέληση και αντλεί ικανοποίηση από αυτό.
3. Αξιολόγηση, όπου το άτομο αποδέχεται την αξία, συμπεριφέρεται με συνέπεια ως προς αυτή, την επιδιώκει και δέχεται να θεωρηθεί από τους άλλους ότι την ακολουθεί.
4. Οργάνωση, όπου η αξία ενσωματώνεται στο σύστημα αξιών του ατόμου και αποτελεί πλέον μέρος της εσωτερικής του φιλοσοφίας.
5. Χαρακτηρισμός, όπου το άτομο συμπεριφέρεται διαρκώς σύμφωνα με την αξία που εσωτερίκευσε και αυτή χαρακτηρίζει όλη του την κοσμοθεωρία.
Η ενασχόληση με κάθε μία αξία, απαιτεί από τον εκπαιδευτικό σωστή προετοιμασία και οπωσδήποτε αρκετό χρόνο δουλειάς μέσα στην τάξη. Η μέθοδος που θα επιλέξει για να εργαστεί, πρέπει να διαμορφωθεί σύμφωνα με μια πληθώρα παραγόντων: την εκπαιδευτική βαθμίδα και το επίπεδο των μαθητών, τα ενδιαφέροντά τους, τα ταλέντα τους και το κλίμα που επικρατεί στην τάξη, τη σχέση που έχει αναπτύξει με τα παιδιά αλλά και τους γονείς τους, κ.λπ.
Έτσι, ο κάθε δάσκαλος και καθηγητής μπορεί να διαμορφώσει τη δική του προσωπική μέθοδο, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές του θα οδηγηθούν σταδιακά στην υιοθέτηση των επιθυμητών αξιών. Ακολούθως προτείνεται μια γενική κατεύθυνση που εύκολα μπορεί να προσαρμοστεί στις εκάστοτε ανάγκες. Συνδυάζει την αφήγηση, τη συζήτηση, την έρευνα και τη δημιουργικότητα και είναι σχεδιασμένη να λειτουργεί μέσω της ιστοσελίδας, χωρίς υλικό για εκτύπωση.